środa, 3 września 2014

kierunki rozwoju IT -> 04.09.2014




a) aspekty estetyczne, prawne, społeczne b)w zastosowaniach informatyki
   1. -historia
    -przyszłość
   2.-prawa autorskie
      -licencje

Pierwszy KOMPUTER
Do 1997 za pierwszy komputer uważano się ENIAC (tłum. Elektroniczny, Numeryczny Integrator i Komputer) – komputer skonstruowany w latach 1943-1945 przez J.P. Eckerta i J.W. Mauchly'ego na Uniwersytecie Pensylwanii w USA. Zaprzestano jego używania w 1955.Aktualnie do miana pierwszego elektronicznego komputera na świecie pretenduje komputer ABC , zbudowany w Iowa State University na wydziale Computer Science przez Johna Vincenta Atanasoffa i Clifforda Berry'ego w latach 1937-42.
http://g1.pcworld.pl/news/2/5/250761 

Do  jednych z pierwszych narzędzi informatycznych zalicza się nawet liczydła. 


Historia w pigułce
Historia informatyki, w dzisiejszym znaczeniu tego słowa, rozpoczyna się w latach 40, XX wieku kiedy pojawiają się pierwsze kalkulatory .Niektórzy sięgają w przeszłość aż do początków cywilizacji i upatrujący pierwocin informatyki (rozumianej po prostu jako dział techniki, zajmujący się sprzętowym przetwarzaniem informacji, zwłaszcza wyrażonej liczbowo) już w nacinaniu karbów na kości czy gałęzi, za pomocą której to czynności pierwotny człowiek odwzorowywał liczebność stada czy oddziałów wroga.

Początki : ARYTMETYKA
W świecie Starożytnych Cywilizacji  matematyka pełniła ważną rolę. Trzeba było liczyć , np. żołnierzy, kamienie, zwierzęta, podatki itd. Pierwsze tablice matematyczne powstały sprzed ok.4tys lat.

Potem powstały Algorytmy i androidy..
Samo słowo 'Algorytm' powstało przez zniekształcenie  nazwiska arabskiego matematyka Al Chwarazmi (820)  i oznacza przepis potępowania.

Następnie: Rachunek Logiczny
Kolejnym źródłem informatyki była logika matematyki.

Kolejna była teoria informacji
W 1949 pojawiły się 3 ważne prace dla rozwoju informacji. Norbert Wiener ''  Cybernetyka czyli sterowanie i komunikacja w zwierzęciu i maszynie'
Dwóch  amerykańskich uczonych, McCulloch i Pitts, opisało pierwszy model sieci nerwowej traktowanej jako układ elementów logicznych. Claude Shannon prowadził rozważania nad przesyłaniem informacji w telekomunikacji i napisał książkę , w której po raz pierwszy zdefiniował, jak zmierzyć ilość informacji.

Wiele ważnych osób miało swój udział w postaniu informatyki. Następnie powstały pierwsze komputery.


Przyszłość informatyki, technologii
Z każdym dniem informatyka się rozwija, z roku na rok człowiek odkrywa więcej możliwości w jej użytkowaniu. 

 Aspekty etyczne, prawne, społeczne 
Informatyka społeczna odnosi się do szeroko rozumianego związku pomiędzy informatycznymi technologiami komunikacyjnymi i światem społecznym. Z jednej strony przedmiotem zainteresowania badaczy jest wpływ informatycznych technologii komunikacyjnych na zmiany społeczne i psychologiczne wśród osób, które z nich korzystają. Z drugiej strony badany jest wpływ zjawisk społecznych na systemy informatyczne i komunikacyjne.

Korzystanie z Internetu, zarówno bierne, np. przeglądanie stron WWW , ściąganie plików , jak i czynne, np. tworzenie własnych stron, rejestracja nowych adresów internetowych - wiąże się z wkroczeniem w sferę regulacji prawnych. Każde zachowanie użytkownika może być ocenione przez pryzmat prawa.
 
 
Skutki zastosowań różnych technologii informatycznych dotyczą nie tylko sfery materialnej - dóbr czy usług, lecz również duchowej: decyzji, wyborów, wiedzy i niewiedzy, odpowiedzialności. Są to zatem efekty w sferze moralności, którymi zajmuje się etyka. 

Prawo autorskie
 Prawo autorskie, zbiór norm prawnych, których przedmiotem jest zapewnienie ochrony twórczości naukowej, literackiej i artystycznej. W znaczeniu podmiotowym to uprawnienia majątkowe i osobiste autora do stworzonego przezeń dzieła. Prawa osobiste twórcy nigdy nie wygasają i nie mogą zostać przeniesione na inne osoby, natomiast prawa majątkowe są zbywalne i dziedziczne lecz wygasają z upływem określonego czasu.
Prawo autorskie zabrania dokonywania bez zgody autora skrótów, przeróbek, przekładów itp., strzeże przed plagiatem.
 


Licencja oprogramowania
Licencja oprogramowania – umowa na korzystanie z utworu jakim jest aplikacja komputerowa, zawierana pomiędzy podmiotem, któremu przysługują majątkowe prawa autorskie do utworu, a osobą, która zamierza z danej aplikacji korzystać.
Umowa taka powinna określać przede wszystkim pola eksploatacji (formy wykorzystania utworu), czyli warunki na jakich licencjobiorca jest uprawniony do korzystania z programu. W Polsce Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych jako podstawowe elementy określające pola eksploatacji wskazuje zakres, miejsce i czas korzystania z utworu, przy czym jest to wyliczenie przykładowe i strony umowy mogą dowolnie kształtować charakter licencji.
 

1 komentarz: